Arbetsgången ser ut så här:
Tänka / Tolka
Eleverna skriver av ordspråket som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig.
Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att lyssna inåt och tänka egna tankar ostört i sin egen takt.
Tala / Lyssna
Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på alla tolkningar och att alla får komma till tals på lika villkor.
Här tränas den demokratiska processen naturligt samtidigt som man blir berikad av flera olika tankar och perspektiv.
Får ett större helhetsseende.
Tips: Att sitta i ring skapar trygghet och bidrar till likvärdighet. Gemenskap via lägereldskänsla.
Samtal och diskussion
Först här kommer läraren in aktivt.
Här har jag skapat samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot till varje lektionsunderlag på temat.
Tänka / Reflektion
Att prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv.
Arbeta vidare
Utifrån reflektionen, där det känns aktuellt och kan bidra till ökad utveckling.
Ordspråksträdet:
Allt som står i trädet inkluderas naturligt genom de olika stegen i ordspråksarbetet.
Det är ett språkutvecklande värdegrundsarbete, som även ger starka rötter
vilket bidrar till att kunna stå stadigt i livet.
Ordspråksarbetets fyra delar är alla lika viktiga. De är visserligen givande var och en för sig, men behövs kopplas ihop för att nå hela vägen. Jag ser dem som ett pussel där alla bitar behövs för att man ska kunna se hela bilden. För att man ska kunna bli helhetsseende. För att gruppklimatet ska kunna påverkas. För att ett äkta brobygge mellan deltagarna ska fungera optimalt.
1. Den första pusselbiten där man ska tolka ett ordspråk (eller ett citat) fungerar som dörröppnare och tankeingång. Här får man träning i att tänka noga, lyssna inåt vad ordspråket betyder för den som tolkar. Man får träning i att sätta ord på sina tankar som man skriver ner och illustrerar.
2. Den andra pusselbiten ger naturlig talträning för den som delar med sig av sin text samt berättar om sin bild. Att dela med sig av sin egen tolkning stärker både självförtroende och självkänsla. Tolkningarna är personliga och görs utifrån där man själv är i mognad och utifrån sin egen livserfarenhet. Detta gör att de som lyssnar blir berikade av flera olika perspektiv - samtidigt som de får lära känna varandra på ett nytt sätt. För inre tankar istället för det som syns utanpå eller för andra typer av prestationer.
De som lyssnar får träning i att lyssna aktivt plus att de blir berikade med flera olika perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor vilket i sig tränar demokrati i praktiken. Att göra sin röst hörd - Att lyssna med respekt på andra. Det här steget fungerar bäst att genomföra i en cirkel, där alla kan se varandra vilket ger trygghet. I min roll som lärare startar jag alltid steg två med en incheckning där jag säger (varje gång) att alla kan bidra med snälla ögon och genom att lyssna aktivt. Att vi nu även tränar på den demokratiska processen. Vi tar några djupa andetag, med handen på hjärtat för att landa och aktivera varmt lyssnarlugn och en trygg miljö innan vi startar. Sen går vi varvet runt. En i taget delar med sig av sin bild och sin tolkning. Övriga lyssnar aktivt, utan att avbryta. Att lyssna aktivt gör att det man tar del av kan sjunka in lättare.
3. Den tredje pusselbiten är lärarledd. Här kan vi samtala om och diskutera kring ordspråkets lärdomar, ställa frågor, ge varandra positiv feedback för tänkta tankar och illustrationer som besjälat orden. Här skapas brobygge i gruppen och ett äkta vi tar form. Vi möts i samtal som befäster den demokratiska processen och synliggör visdomar och klokskap som ordspråket gett oss.
Ord på vägen får avsluta - vilka kommer från mig som lärare och blir mitt bidrag till ordspråket. (Vilka jag aldrig nämner tidigt i processen eftersom jag inte vill påverka någons tankar / tolkningar.)
4. Den fjärde pusselbiten knyter ihop säcken. Genom reflektionstid får man tid att låta lärdomar och nya perspektiv sjunka in. Eftertanke som leder till utveckling av helhetsseende och större möjlighet att verkligen ta lärdomarna till sig. Låta dem sjunka in i långtidsminnet. Det hjälper att starta steg fyra med att blunda, ta några lugna andetag och lägga handen på hjärtat. Då är man mer närvarande i sina känslor och det är känslor som öppnar porten till långtidsminnet. Gör det man varit med om till mer bestående kunskap. Visdomar att faktiskt kunna luta sig mot vidare genom livet.
"Educating the mind without educating the heart is no education at all."
Aristoteles
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar