Introduktion till läraren:
Ett ordspråk man kan använda för att medvetandegöra att det räcker med en person som är på dåligt humör för att hela stämningen ska påverkas. Eller att en enda negativ sak kan sudda ut flera bra saker som hänt, förstöra någons goda humör eller sänka en persons självförtroende.
Syfte med ordspråket
- Ta ansvar för vad man säger, och hur man säger det.
- Ta ansvar för hur man uppträder mot andra och för vilken stämning man sprider.
- Medvetandegöra hur man kan gottgöra en negativ sak man gjort eller råkat göra utan att tänka på det.
- Träna sig på att lägga märke till fler positiva saker i livet, istället för att fokusera på sådant som är mindre bra.
Arbetsgången ser ut så här:
- Tolkning. Eleverna skriver av citatet som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt. - Redovisning. Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. - Samtal och diskussion. Först här kommer läraren in aktivt…
Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot. - Reflektion, att prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv.
Elevtolkning från åk 3
Förslag på lärarledda uppföljningar:
Erfarenheter
Även om himlen är klarblå för övrigt så räcker det faktiskt med ett enda litet moln för att skymma hela solen så att den går i moln. Du kanske ligger på en strand, blundar, solar och njuter av värmen, men så försvinner de värmande solstrålarna vilket känns direkt. Känslan ändras, du öppnar ögonen för att se om molnet är stort eller litet – ensamt eller om det kommer fler. Så kan det vara när man får en nedåtpuff (nedlåtande kommentar) också. Förutom att ”värmen” försvinner vet man inte heller om det ska komma flera.
Spännande tanke
Om solen går i moln för länge kanske du sätter på dig en värmande tröja? Tänk om uppåtpuffar (upplyftande kommentarer) och goda handlingar kan kännas som värmande plagg för någon? Om du hör när någon får en nedåtpuff som ”släcker den personens glädje” kanske du kan göra något värmande som hjälper den personen att behålla sitt goda humör och sin känslomässiga balans?
Diskutera
Kan ni ge olika exempel på situationer i er vardag som stämmer överens med ordspråket? Hemma? I skolan? På idrottslektionen? Andra tillfällen?
Vad kan man göra vid en sådan situation?
Vad är civilkurage?
Laborera / arbeta vidare
-Bild: Måla med inspiration av ordspråket och sätt upp bilderna. (Gå gärna ut och studera olika moln först.)
-Hitta på ett tecken, eller bestäm en fras, som upplyser de andra om när de gjort något ogenomtänkt som ”släcker glädje” eller kanske sagt något nedlåtande utan att egentligen mena det. Som en test, för att upptäcka och lägga märke till i vilka situationer det kan hända. Sen kan ni bestämma hur ni göra och hur ni vill ha det istället. Då gäller det att träna in det nya tills det sitter. Det kan ta ett tag, som det ofta gör att trampa upp nya stigar, men det är det värt!
-Hitta på ett tecken, eller bestäm en fras, som upplyser de andra om när de gjort något ogenomtänkt som ”släcker glädje” eller kanske sagt något nedlåtande utan att egentligen mena det. Som en test, för att upptäcka och lägga märke till i vilka situationer det kan hända. Sen kan ni bestämma hur ni göra och hur ni vill ha det istället. Då gäller det att träna in det nya tills det sitter. Det kan ta ett tag, som det ofta gör att trampa upp nya stigar, men det är det värt!
Ord på vägen / metafor
Kom ihåg att alla kan göra fel. Men då är det viktigt att gottgöra det. Ofta behöver man göra många goda saker för att kompensera en dålig sak man gjort för att skapa balans och tillit igen. Så ta dig tid att göra det. Jag lovar, det är värt det!
Sista frågan
Har ni lärt er någonting nytt av ordspråket?
P.S. Vem vill DU vara, solen eller molnet?
Educating the mind without educating the heart is no education at all.
/Aristoteles
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar