Arbetsgång / De olika stegen

Arbetsgången ser ut så här:

Tänka / Tolka
Eleverna skriver av ordspråket som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig.
 
Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att lyssna inåt och tänka egna tankar ostört i sin egen takt. 

Tala / Lyssna 
Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild. 
Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på alla tolkningar och att alla får komma till tals på lika villkor. 
Här tränas den demokratiska processen naturligt samtidigt som man blir berikad av flera olika tankar och perspektiv.
 Får ett större helhetsseende. 
Tips: Att sitta i ring skapar trygghet och bidrar till likvärdighet. Gemenskap via lägereldskänsla.

Samtal och diskussion 
Först här kommer läraren in aktivt.
Här har jag skapat samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot till varje lektionsunderlag på temat. 

Tänka / Reflektion
Att prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv. 

Arbeta vidare
Utifrån reflektionen, där det känns aktuellt och kan bidra till ökad utveckling. 


Ordspråksträdet:


Allt som står i trädet inkluderas naturligt genom de olika stegen i ordspråksarbetet. 
Det är ett språkutvecklande värdegrundsarbete, som även ger starka rötter
vilket bidrar till att kunna stå stadigt i livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar