lördag 9 maj 2015

Daggen räcker till alla grässtrån


Det här var det första utkastet till ordspråket Daggen räcker till alla grässtrån. De första tankarna som resten byggdes vidare på i elevboken Värdegrund och Ordspråk. 
Gillar att tänka med papper och penna i första led. Sedan säger det bara swish när tankarna byggs vidare och får växa till sig via datorns tangentbord. Man tappar inte bort dem när man kan skriva nästan lika fort som man tänker... Sänder ett varmt tack till min skrivmaskinsfröken på gymnasiet som nötte in fingersättning och skrivfart. 

Kloka gumman kom tyvärr inte med i slutresultatet / boken.  Men jag har henne fortfarande med mig i tanken. Hon sitter där på axeln ibland och påminner mig om hur jag ska leva. Tror hon får komma med i en annan bok - i framtiden. 

Daggen räcker till alla grässtrån är det ordspråk som min klass ska arbeta med kommande vecka. Undrar vilka klokskaper och lärdomar deras tolkningar kommer ge denna gång? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar