tisdag 6 september 2016

Lektionsunderlag, ordspråk: Ett moln är nog att förmörka hela solen

Så här ser arbetsgången ut:
  1. Ordspråket presenteras för eleverna (viktigt att ingen pratar om betydelsen eller sin tolkning innan alla är klara med steg 2 - detta för att alla ska tränas i att utveckla sina egna tankar och att formulera dem).
  2. Ordspråket tolkas enskilt i text och bild av eleverna. 
  3. Redovisning i grupp (tränar tal för den som delger sitt arbete och att lyssna aktivt för de andra).
  4. Samtal och diskussion (lärarlett, enligt förslagen efter elevtolkningen att luta sig mot nedan).
  5. Reflektion (nyvunna insikter och lärdomar efter redovisning & diskussion där man blivit berikad av andras tankegångar). 
  6. Arbeta vidare/fördjupning för dem som vill.
______________________________________________________________________________

Ett moln är nog att förmörka hela solen

Introduktion till dig som lärare: 

Ett ordspråk man kan använda för att medvetandegöra att det räcker med en person som är på dåligt humör för att hela stämningen ska påverkas. Eller att en enda negativ sak kan sudda ut flera bra saker som hänt, förstöra någons goda humör eller sänka en persons självförtroende. 


Syfte med ordspråket
  • Ta ansvar för vad man säger, och hur man säger det. 
  • Ta ansvar för hur man uppträder mot andra och vilken stämning man sprider. 
  • Medvetandegöra hur man kan gottgöra en negativ sak man gjort eller råkat göra utan att tänka på det.
  • Träna sig på att lägga märke till fler positiva saker i livet, istället för att fokusera på sådant som är mindre bra. 

Elevtolkning, här från år 3:


Eleverna arbetar med sina tolkningar enligt nr 1, 2 och 3 ovan.
Därefter följer den lärarledda delen enligt nedan. 

Förslag på lärarledda uppföljningar:
Erfarenheter
Även om himlen är klarblå för övrigt så räcker det faktiskt med ett enda litet moln för att skymma hela solen, när solen går i moln. Du kanske ligger på en strand, blundar, solar och njuter av värmen, men så försvinner de värmande solstrålarna vilket känns direkt. Känslan ändras, du öppnar ögonen för att se om molnet är stort eller litet – ensamt eller om det kommer fler. Så kan det vara när man får en nedåtpuff (nedlåtande kommentar) också. Förutom att ”värmen” försvinner vet man inte heller om det ska komma flera.

Spännande tanke
Om solen går i moln för länge kanske du sätter på dig en värmande tröja? Tänk om uppåtpuffar (upplyftande kommentarer) och goda handlingar kan kännas som värmande plagg för någon? Om du hör när någon får en nedåtpuff som ”släcker den personens glädje” kanske du kan göra något värmande som hjälper den personen att behålla sitt goda humör, och sin känslomässiga balans?

Diskutera
Kan ni ge olika exempel på situationer i er vardag som stämmer överens med ordspråket? Hemma? I skolan? På idrottslektionen? Andra tillfällen?
Vad är civilkurage? 

Laborera / arbeta vidare
-Bild: Måla med inspiration av ordspråket och sätt upp. (Gå gärna ut och studera olika moln först.)
-Hitta på ett tecken, eller bestäm en fras, som upplyser de andra om när de gjort något ogenomtänkt som ”släcker glädje” eller kanske sagt något nedlåtande utan att egentligen mena det. Som en test, för att upptäcka och lägga märke till i vilka situationer det kan hända. Sen kan ni bestämma hur ni göra och hur ni vill ha det istället. Då gäller det att träna in det nya tills det sitter. Det kan ta ett tag, som det ofta gör att trampa upp nya stigar, men det är det värt! 

Ord på vägen / metafor
Kom ihåg att alla kan göra fel. Men då är det viktigt att gottgöra det. Ofta behöver man göra många goda saker för att kompensera en dålig sak man gjort för att skapa balans och tillit igen. Så ta dig tid att göra det. Jag lovar, det är värt det!

Sista frågan 
Har ni lärt er någonting nytt av ordspråket?

P.S. Vem vill DU vara, solen eller molnet?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar