fredag 22 januari 2021

Att klaga är som att gunga gungstol. Det är skönt när man gör det, men man kommer ingenstans.

 Introduktion

Det är så lätt att fastna i negativa tankegångar och att klaga på sådant man inte gillar eller är missnöjd med. Men... det förändrar ingenting. Istället ägnar man bara mer av sin tid och sina tankar åt just det som man är missnöjd med. Genom att lära sig tänka med lösningsfokus kan man istället lära sig att bli på bra humör mycket snabbare. Plus att man lär sig handlingskraft och att lita till sin egen förmåga att ta tag i saker.

Syfte med ordspråket

  • Synliggöra hur en negativ inställning kan påverka både stämning och resultat. 
  • Få träna sig att tänka lösningsfokuserat.
  • Synliggöra vikten av att lägga sin energi på rätt tankar och handlingar.
  • Synliggöra att "allt man ser och ger energi expanderar."
Arbetsgång
  • Presentera ordspråket Att klaga är som att gunga gungstol. Det är skönt när man gör det men man kommer ingenstans. Låt eleverna göra sina tolkningar i text och bild på egen hand. Här tränas det egna tänkandet, att sätta ord på egna tankar och lära sig lita till dem.



  • Redovisning Sätt er gärna i cirkel och låt en elev i taget läsa sin tolkning / visa sin bild och berätta om den. Att samlas i den här formen är som ett "lägereldsmöte" där det blir lätt att ha ögonkontakt med övriga. Här tränas dessutom den demokratiska processen naturligt, alla får komma till tals på lika villkor. Alla får talträning - alla får träna sig att lyssna aktivt. 
  • Samtal och diskussion När alla fått dela med sig av sina tolkningar tar läraren vid. Här finns utrymme för ett filosofiskt samtal, att knyta ihop säcken och synliggöra lärdomar som framkommit i processen. 
Lärarlett samtal efter elevernas redovisning      
Berätta att det man fokuserar på lätt blir förstorat. Om man är arg eller irriterad på något och går omkring och klagar på det, så kan det kännas som den känslan helt tar över. Man glömmer kanske t.o.m. bort att vara glad över annat som man faktiskt är nöjd med. 
Fråga eleverna: 
Hur känner du dig när du klagar? Hur tror du omgivningen känner sig? 
Tänk om man istället skulle göra tvärtom? Sluta tänka på det man är missnöjd över och börja tänka på lösningar och möjlighetstankar istället. Går det? Vad tror ni skulle hända med ens känslor då?

Sammanfattning 
Visst behöver man få klaga ibland, men det är inte bra att fastna i klagandet. Det kan vara bra att redan i förväg bestämma sig för att bara ägna en liten stund åt att klaga och sedan en lång stund åt att hitta en lösning på problemet och lära sig att tänka lösningsfokuserat. 
  • Reflektion Vad har du lärt dig av att arbeta med ordspråket? 
Arbeta vidare 
Vill man kan man arbeta vidare med fristående uppgifter som kan komma till praktiskt användning i det vardagliga skolarbetet. Tanken med dessa är att de tankefrön som såtts genom tolkningarna ska få fortsätta gro.
Låt eleverna fundera över några problem som finns på riktigt, i er klass eller på er skola. 
Klura på förslag hur man skulle kunna lösa dem. Diskutera förslagen. 
Presentera gärna förslag som berör andra klasser på skolans elevråd. 
Demokrati - elevansvar - inflytande i praktiken. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar