söndag 11 december 2022

Ett lektionsunderlag till citatet mina elever tolkar denna vecka i ordspråks/citat-verkstaden.

 ”Ett möte mellan två personligheter är som att blanda två kemiska ämnen. Om det sker en reaktion förvandlas båda.” /Carl Jung

Till läraren 

Det som sker när människor möts kan se ut på så många olika sätt. Under rätt förutsättningar kan vänskap och kärlek kan uppstå, positiva gruppklimat kan växa fram i klasser, arbetsgrupper och idrottsföreningar. Men det kan även ske negativa reaktioner p.g.a. brist på tolerans eller bråk mellan grupper när man känner sig hotad eller inte förstår andras levnadssätt. Genom att skapa medvetenhet, förståelse och tolerans kan fler positiva reaktioner uppstå, både på individ och på gruppnivå. 


Syfte med ordspråket

  • Synliggöra hur äkta möten mellan människor kan berika.
  • Synliggöra hur positiva reaktioner kan se ut och vad de kan leda till.
  • Synliggöra hur negativa reaktioner kan se ut och vad de kan leda till. 
  • Skapa tolerans och synliggöra hur olikheter kan berika och lära av varandra. 

____________________________________________________________________________


Arbetsgång:
1. Låt eleverna fundera över och tolka citatet enskilt, helt utifrån egna tankar. De skriver ner sin tolkning och illustrerar den. (Detta steg kan med fördel göras som läxa.)
2. Tolkningarna redovisas för övriga. Sitt med fördel i ring med ögonkontakt som vid en lägereld och gå varvet runt. Här ges talträning plus att den demokratiska processen tränas naturligt. (Viktigt att man lyssnar aktivt och respektfullt, gärna hjälper till med kroppsspråk och ”snälla ögon.”)

3. Den lärarledda delen, i form av samtal och diskussion. Nedan finns förslag att luta sig mot. 



Elevtolkning från åk 3



Lärarledd del, efter elevernas redovisningar:


Erfarenheter

Berätta gärna för eleverna om en egen erfarenhet där ett möte betytt/betyder mycket för dig. 


Spännande tanke 

Kom ihåg att ditt kroppsspråk, ditt tonfall och ansiktsuttryck påverkar hur den du möter uppfattar dig och många gånger även hur mötet blir. Ögonkontakt är också viktigt. Det finns ett uttryck som säger att ögonen är själens spegel. Vänliga ögon är bästa inbjudan, så se på andra som du själv vill att andra ska se på dig. Tänk på att du, när du påverkar någon annan, gör det på ett bra sätt. 


Diskutera

Har du varit med om ett möte med någon person som betytt mycket för dig? Har du någon gång förändrat dig, utvecklats p.g.a. något du lärt dig av en annan person? Kan ni komma på någon person som fått många människor att förändras eller ändra sitt beteende och sina handlingar? 


Ord på vägen / metafor 

Starka karismatiska ledare kan trollbinda hela grupper av människor. Det finns både goda och onda exempel på det från olika länder och genom historiens gång. Alla har från början varit ensamma men fått många att ansluta sig med tiden. Det är viktigt att man själv kan analysera och ta reda på vilka krafter man ansluter till. I stort och i smått. 

Är det t.ex. ett bra kamratgäng / politiskt parti o.s.v. med förmåga till helhetsseende och goda värderingar? 


Sista frågan 

Har ni lärt er någonting nytt av att arbeta med citatet? Vad?


Laborera / arbeta vidare

Dramatisera olika slags möten och händelseförlopp som de kan leda till. Alternativt låt eleverna skriva om olika möten och händelseförlopp i text eller serieform. Om några gestaltar ett negativt händelseförlopp kan ytterligare en diskussionsuppgift läggas till:
-Hur kunde de ha handlat istället för att förhindra det som hände i berättelsen? (Berättelserna kan vara på individnivå eller gruppnivå för att synliggöra vad som kan hända när människor påverkar varandra.)




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar