onsdag 15 mars 2023

Knäpper man en knapp fel blir resten därefter

Introduktion till läraren

Ibland blir det fel, det händer oss alla. Då måste man helt enkelt ta sig tid att börja om från början. Göra om och göra rätt. För det är vad man gör när det blivit fel som avgör hur fortsättningen blir eller hur det kommer sluta.


Syfte med ordspråket

  • Träna sig att tänka långsiktigt och förstå hur kedjereaktioner kan uppstå.
  • Träna sig att tänka med helhetsseende och att förstå handling - konsekvens.
  • Förstå att när något gått fel kan det bästa alternativet vara: Gör om, gör rätt. Det tar mindre kraft och kostar mindre än att fortsätta på fel väg.
  • Förstå att det är bra att ta sig tid att tänka efter noga innan man påbörjar något nytt, så att man vet att det blir rätt från början. 

Arbetsgången ser ut så här:

  1. Tolkning. Eleverna skriver av ordspråket som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
    Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt. 
  2. Redovisning. Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
    Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. 
  3. Samtal och diskussion. Först här kommer läraren in aktivt…
    Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot.
  4. Reflektion, att prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv. 

Samtalsunderlag till det lärarledda samtalet efter elevernas redovisning

Erfarenheter
Visste du att när man byggde det lutande tornet i Pisa och märkte att det inte var rakt så försökte man bygga vidare med den högsta biten av tornet i en annan vinkel för att försöka lindra problemet istället för att riva och börja om från början igen?

Diskutera
Om du kunde skriva ett brev till dem som byggde det lutande tornet i Pisa och skicka bakåt i tiden, vad skulle du skriva till dem då?
 Har vi i den här klassen gjort något lite för fort någon gång, utan att tänka efter noga i förväg? Lärde vi oss något av det? Har vi ändrat några rutiner efter det? Hur ska vi göra för att saker och ting ska bli så bra som möjligt när vi tar framtida beslut? Hur någon andra förslag vi kan använda som passar just nu?


Spännande tanke
Att skriva en berättelse och hitta på innehållet medan man skriver eller att planera vad man vill ha med i den innan man sätter igång kan göra stor skillnad på resultatet. Om man först funderar på hur den ska börja och sluta, vilka som ska vara med i berättelsen och en händelse som man sedan kan skriva mer om, så går det lättare att skriva och blir ofta ett mycket bättre resultat.

Sammanfattning / Ord på vägen
Precis som du kan planera en berättelse kan du planera din egen livsväg genom att göra kloka och genomtänkta livsval. Tage Danielsson har sagt: ”Säll är den som har som rättesnöre, att tänka efter före.” Men om du förhastar dig någon gång så kom ihåg: Det går alltid att knäppa upp och börja om från början igen.


Arbeta vidare?
-
Gör ett skrivexperiment. Dela klassen i två grupper. Ge båda grupperna samma rubrik. Den ena gruppen ska börja skriva sin berättelse bums, utan tid att planera sitt innehåll. Den andra gruppen får en stund på sig att planera sin berättelse och en tankekarta till förfogande att skissa på innehåll och karaktärer. Jämför sedan resultaten och diskutera hur det kändes i de olika grupperna. (Detta kan även vara en bra ingång till framtida skrivuppgifter att luta sig mot.)


-Låt eleverna, enskilt eller i grupper, skissa på en fiktiv persons utveckling med start i skolan. Det kan vara en person som gör medvetna val och har ett mål att gå mot i livet eller en person som sällan gör något som är genomtänkt. Här kan man med fördel använda sig av serierutor för att göra det hela lustfyllt och lättöverskådligt. 



"Educating the mind without educating the heart is no education at all."
Aristoteles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar