fredag 5 januari 2024

”Vi får ej välja ramen för vårt öde. Men vi kan ge den dess innehåll.” /Dag Hammarskjöld

Introduktion till läraren

Det är en gåva att förstå hur mycket man själv kan påverka hur man har det och hur man kommer att få det. Det gör inte bara att man lättare tar eget ansvar utan ger även framtidstro och ökar ens medvetenhet. Det kan också hjälpa en att utveckla sin förmåga till att tänka med helhetsperspektiv.


Syfte med citatet

  • Synliggöra att vi själva kan forma våra liv och bestämma hur vi vill leva och ha det.
  • Diskutera hur man kan forma sin tillvaro på olika sätt och olika plan, på kort och lång sikt, i nutid och framtid (hälsa, vänskapsrelationer, familjeförhållanden, framtida arbeten och annat). 
  • Förstå vikten av att ta eget ansvar för sin utveckling och livskvalitet. 


Arbetsgången ser ut så här:

  1. Tolkning. Eleverna skriver av citatet som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
    Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt. 
  2. Redovisning. Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
    Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. 
  3. Samtal och diskussion. Först här kommer läraren in aktivt…
    Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot.
  4. Reflektion, att prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv. 

Elevtolkning från åk 3


Samtalsunderlag till det lärarledda samtalet efter elevernas redovisningar.

Erfarenheter

Berätta för eleverna att många idrottsmän gör mer än att bara träna fysiskt. De använder även mental träning genom att visualisera sina mål, det vill säga se sig själva uppnå dem. En golfspelare kan till exempel ta hjälp av fantasin och se hur golfbollen landar precis där den ska, innan han eller hon slår. 


Spännande tanke

Tänk om det är likadant med livet? Om man tänker ut hur man vill ha det på olika områden i sitt liv kanske det är samma sak som att sätta mål att sikta mot. Som en karta att följa för att komma dit man vill.

Diskutera

Har du kunnat påverka någon situation i ditt liv så du fått göra något du längtat efter eller önskat dig? Till exempel börja med någon speciell idrott, pyssla med något fritidsintresse, umgås med kamrater som du tycker mycket om? Kommer du ihåg hur du fick det så? Berätta hur det gick till. Tror du att man kan uppnå sina mål och drömmar lättare om man först verkligen känner efter vad man önskar sig och hur man vill ha det? (Istället för att följa andra, bli påverkad av grupptryck eller något på sociala medier.) 


Sammanfattning / Ord på vägen
Kom ihåg att du kan skapa egna visioner - sätta mål för hur du vill må och för hur du ska lyckas så bra som möjligt med det du gör. För om man inte vet vart man vill gå så är det ju svårare att komma vidare.


Arbeta vidare?

  • Låt eleverna hitta på olika tankekedjor för olika mål i livet och hur de vill ha det med till exempel skolan, fritiden, vänner, sin framtida familj, miljöansvar och arbete. Hjälpfrågor: Vad behöver man tänka på för att få det så? Finns det någonting man kan göra redan nu som leder dit? Vad? 
  • Bilduppgift: Måla en vacker ram och fyll den med visioner och framtidsplaner. Med hur du vill ha ditt liv. Med hur du vill vara. 


"Educating the mind without educating the heart is no education at all."
Aristoteles




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar