måndag 25 mars 2024

Även solen har sina fläckar

 Introduktion till läraren

Ibland är det bra att kunna avdramatisera när man själv eller någon annan misslyckas med något. Det här ordspråket går bra att använda som tröst, förklaring eller just för att avdramatisera något och få andra att känna sig bättre till mods. 

Ordspråket kan hjälpa till att skapa ett mer tillåtande klimat där man inte behöver känna sig så orolig för att göra fel. Det är ju inte alltid man lyckas göra det där målet eller förstår ett nytt moment i matematiken direkt, det är inget konstigt med det. 

Ju mer tillåtande klimat man har i gruppen desto mer vågar man försöka.


Syfte med ordspråket

  • Få eleverna att förstå att ingen är perfekt, att alla kan göra fel. 
  • Avdramatisera när man misslyckas med något. 
  • Våga pröva saker man inte behärskar och våga misslyckas. 
  • Öka tolerans, förståelse och medkänsla för andra. 
  • Skapa ett tillåtande klimat. 


Arbetsgången ser ut så här:

  1. Tänka / TolkaEleverna skriver av ordspråket som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt.
  2. Tala / Lyssna. Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
    Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. 
  3. Samtal och diskussion. Först här kommer läraren in aktivt…
    Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot.
  4. Tänka / Reflektion. Synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv.

 




Samtalsunderlag till det lärarledda samtalet efter elevernas redovisning.

Erfarenheter

Berätta för eleverna om någon gång du själv ”trampat i klaveret” Berätta hur det kändes och hur det slutade. Hade du varit hjälpt av det här ordspråket då?


Spännande tanke
Man måste få prova på nya saker och tillåta sig att misslyckas innan man kan det eller blir bra på det. För att våga måste man förstå att det inte gör något om man inte lyckas perfekt direkt. Tillsammans kan man skapa ett tillåtande klimat där alla vågar misslyckas, vågar prova nya saker. För det är ju så man lär sig.


Diskutera

Varför är man rädd ibland för att göra fel eller för att misslyckas? Vad tror ni?
Är det någon som vill dela med sig av en egen erfarenhet? 


Sammanfattning / Ord på vägen
Prova att använda ordspråket som tröst eller uppåtpuff nästa gång någon du känner råkar göra något misstag. Då erbjuder du ett känslomässigt stöd och hjälper till att avdramatisera situationen så den andra känner sig bättre. Glöm inte att det även gäller dig själv. 


Sista frågan / Reflektion
Har ni lärt er någonting nytt av att arbeta med ordspråket?


Arbeta vidare?

Hitta på en lite teatersketch som hör ihop med ordspråket. Det kan exempelvis vara någon som ”trampar i klaveret” och gör ett misstag. Eller någon som gör någonting, men inte lika bra som de andra. Låt sketchen sluta med att någon säger ordspråket: Även solen har sina fläckar. 


"Educating the mind without educating the heart is no education at all."

Aristoteles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar