tisdag 23 april 2024

”Livet kan bara förstås baklänges, men det måste levas framlänges.” / Søren Kierkegaard

Introduktion till läraren


Det är så lätt att ta efter och bara följa andra. Låta sig bli påverkad av alla utifrån kommande intryck. Vi lyssnar ofta mer till dessa än till att lyssna inåt, på vår egen inre röst. 

Men genom att vända på allt och visualisera sig själv i slutet av livet kan vi få upp ögonen för vilka frön vi behöver plantera idag för att kunna skörda det vi verkligen vill ha längre fram i livet. Det vi gör idag påverkar det liv vi får. Det vi gör idag bygger vår framtid. 


Syfte med citatet

  • Förstå vikten av egna medvetna handlingar och beslut. 
  • Förstå innebörden av handling / konsekvens och kraften som finns i det.
  • Utveckla förmågan att tänka noga och lyssna inåt. 
  • Skapa sitt liv ansvarsfullt och medvetet. 


Arbetsgången ser ut så här:

  1. Tänka / Tolka. Eleverna skriver av citatet som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.)
    Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt. 
  2. Tala / Lyssna. Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild.
    Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. 
  3. Samtal och diskussion. Först här kommer läraren in aktivt.
    Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot.
  4. Tänka / Reflektion. Synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv.



Samtalsunderlag till det lärarledda samtalet efter elevernas redovisning.

Erfarenheter

Berätta om något du är stolt över att ha gjort i ditt liv.

Berätta om något du är tacksam över.

Berätta om en egen erfarenhet från ditt liv som du hade gjort annorlunda om du vetat vad den skulle leda till. Eller om något du ångrar att du inte gjorde och varför. 


Spännande tanke
Blunda, lägg handen på hjärtat och känn efter vad som är viktigt för dig att uppnå i ditt liv. 

Se dig själv som 20-åring, 30-åring, 40-åring, 50-åring, 60-åring o.s.v. 

Hur lever du? Vad arbetar du med?

Vilka människor finns i ditt liv och vad betyder de för dig? 

Vad betyder du för dem?


Diskutera

Om vi skulle kunna se på livet från en annan synvinkel - från framtiden, vad skulle vara viktigt för oss då? 

Se dig själv som en vis 90-åring som ser tillbaka på sitt liv. 

Vad ser du? Vad känner du? 

Vad är du stolt och nöjd över att ha åstadkommit i ditt liv? 

Vad är du tacksam över att ha fått uppleva?

Vilka relationer har gett dig mest glädje?

Finns det något du önskar att du hade gjort annorlunda?

Vilka råd vill du ge till dig själv att ta med genom livet?


Sammanfattning / Ord på vägen
Fundera på allt du kan göra för att få det liv du verkligen vill ha. 

Kom ihåg:

Det vi gör idag påverkar det liv vi får. 

Det vi gör idag bygger vår framtid. 


Arbeta vidare?

Skriv ett brev från framtiden till dig själv. Avsändaren är du själv som 90-åring. 

Vad vill du berätta om livet? 

Vilka råd vill du ge? 

Vad vill du skicka med för viktiga tankar?




"Educating the mind without educating the heart is no education at all."

Aristoteles



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar