söndag 24 september 2017

Uppstartsinfo och ett lektionsunderlag för engelskundervisning på mellanstadiet & högstadiet

Låt eleverna börja med detta:


Describe the difference between a quote and a proverb. 

A quotation is words said by a specific person. You can´t change the words and you have to write who it was that said them. ”Education is not learning of facts, but the training of the mind to think.” /Albert Einstein  

A proverb tends to sum up a wise idea. (A piece of traditional wisdom.) You reap what you sow.
You can say that they both are concentrated wisdom in few sentences. 


Explain and understand the meaning of the words on the signs in the tree.

Read and think: Läs och tänk. Tänk noga på vad orden betyder för dig.
Understand and interpret: Förstå och tolka.
Explain, write and illustrate: Förklara, skriv och illustrera. 
Talk: Tala och prata. Presentera, redovisa din tolkning och visa din illustration.
Listen: Lyssna. (På den som redovisar. På dem som talar. Lyssna aktivt och stötta den som redovisar genom ditt kroppsspråk och ditt ansiktsuttryck.) 
Learn: Lära sig. (Från de som redovisar. Bli berikad av andras fantasi, fler synsätt, erfarenheter, och tankegångar. 
Discuss: Diskutera. 
Connect: Förena. 
Reflect: Reflektera. Vad har du lärt dig av att arbeta med det här ordspråket / citatet? Vad har du lärt dig av att lyssna till andras tolkningar och redovisningar? 


Arbetsgången ser ut så här:

1. Skriv din tolkning och illustrera den, eller bifoga en bild som du tycker hör ihop med betydelsen eller som förstärker innehållet. 
Tolkningarna görs enskilt, ingen talar om vad han eller hon tänker om betydelsen innan alla är klara med sin text och sin illustration. 

2. Redovisa din tolkning och visa din bild för övriga. Om du arbetar i en dator el.dyl. använd gärna datakanonen i klassrummet när du presenterar text och bild. 

3. Lärarledd diskussion efter att alla redovisat. 

4. Reflektera. Vad har du lärt dig när du arbetat med just det här ordspråket / citatet?
    Vad har du lärt dig av att lyssna till de andras tolkningar?
    Var det någon redovisning du tyckte var extra bra? Varför?
    Kan du förbättra något när du tar dig an nästa ordspråk / citat?
_____________________________________________________________________________________
5. Arbeta vidare. Förslag på uppgifter som hör ihop med ordspråket/citatet finns.


Lesson No 1.

Don´t judge a book by it´s cover. Learn to read every page. 

Ask: Is this a proverb or a quote?

Purpose / syfte

Uppmärksamma inre värden. Synliggöra att utsida och insida kan vara två olika saker.
Väcka elevernas intresse för att lära känna varandra på djupet.
Skapa tillfälle att motverka fördomar och utanförskap. 
Öka förmågan till tolerans genom att skapa nyfikenhet inför att lära känna andra på flera plan.

Låt eleverna göra sina tolkningar enskilt och illustrera dem. 
Lärarlett samtal, efter elevernas redovisningar:
Erfarenheter
Ordspråk och citat är som koncentrerad klokskap i form av metaforer. Det här ordspråket har en bok som metafor, men det kan lika gärna handla om något annat. Era tolkningar har visat på många olika tankar och tolkningar. 

Spännande tanke
Tänk om ni blir mer nyfikna på andra människor, på ett djupare sätt, efter att ha arbetat med det här ordspråket. Att ni mer kommer uppmärksamma deras inre egenskaper istället för det som syns på ytan vid första intrycket.
Tänk om andra blir mer nyfikna på att lära känna dig på ett nytt sätt, för ditt inre och dina egenskaper. 

Diskutera
Hur vill du själv bli sedd, bemött eller bedömd av andra. För ditt utseende och vad du presterar, eller för dina inre egenskaper och din personlighet?
Tror ni att mobbing och utanförskap skulle minska eller försvinna om alla människor fick lära sig att tänka på det här sättet? Om ja, varför? Om nej, varför? 

Ord på vägen
Ta dig tid att bemöta andra som du själv vill bli bemött, använd samma ögon som du själv vill bli sedd genom. Det man ger brukar man få tillbaka och om vi alla tar anstränger oss kommer det sprida sig något bra. Bli en bättre stämning, en större acceptans och tolerans för allas lika värde.  

Laborera / arbeta vidare 
  • Hur gör man för att lära känna någon på riktigt? Kanske någon man inte brukar umgås med så ofta? Vilka frågor kan man ställa då? Gör en frågelista och prova frågorna på varandra.
  • Gör sedan det omvända. Skriv en lista med vad du vill att andra ska veta om dig. Om din personlighet, dina egenskaper och det som finns på insidan. Som inte syns, men som känns i dig. 
  • Skriv eller berätta om egenskaper som du tycker är viktiga hos: En lärare, föräldrar, vänner, dig själv. (Skriv på post it lappar, sätt upp, jämför. Samla det ni enas om att behålla på olika planscher och sätt upp.)
  • Kan ni komma på någon svensk motsvarighet till veckans ordspråk? (Man ska inte döma hunden efter håren. Fler?) 
  • Gör bokmärken av ordspråket, laminera in och använd :-) 

+ För dig som vill ha det lärarledda samtalet ovan på engelska direkt


Did you know
Proverbs and quotes are like concentrated wisdom. Metaphors.
This proverb uses a book as a metaphor, but it can illustrate a lot of things as your interpretations have shown.

Something to think about
-Maybe you will be more curious about other people after working with this proverb? Curious about getting to know them on a deeper level and able to see their inner abilities, who they really are, instead of only for the things you can see on the outside or after a first impression?
-Maybe others will be more curious to really get to know you in the same way. Is´nt that an exiting thought?

Talk and discuss
-
How do you want others to see and treat you? For the way you look, your clothes and things you do or for your characteristics, inner abilities, personality and feelings. How you are on the inside? 

-How do you look upon others? Describe… then talk and think about why it is like that?

-Do you think that bullying and to feel left out could reduce in daily life among people if we were to discuss this and really got to to know each other more for our thoughts and inner abilities?
Explain why.

Remember 
Take time to treat people like you want to be treated. See them in the same way you want them to see you. What you give is what you get in return and if we all contribute something good will come out of it. 
A better environment, with more tolerance for others.

More to do - go further with this
  • How can you really get to know a person? Maybe someone you normally wouldn’t socialize with. What kind of questions is good to ask in that situation? Make a list of questions and practice on each other. 
  • Do the opposite: A list with things that you want others to learn about who you are. About your personality, inner abilities and feelings. Things that cannot be seen but are a part of you. Things you can feel. 
  • Write or talk about abilities that you think are important to have as a human being?
    For a teacher, parent, friend and yourself. 
  • Do you know of a similar quote - with the same meaning as Don't judge a book by its cover. Learn to read every page - in swedish or another language?
    (Man ska inte döma hunden efter håren t.ex.)

_______________________________________________________________________________________________________


Arbetsgången är densamma även för kommande ordspråk och citat man vill arbeta med, 
oavsett om man väljer att göra tolkningarna och illustrationerna för hand eller i datorn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar