torsdag 7 september 2017

En för mig meningsfull läxa...



... är att få arbeta med något som möter upp och utvecklar eleven på flera plan kunskapsmässigt. Något som även gynnar gruppklimatet, inkluderar värdegrundsarbetet och som på sikt också ger eleven stärkt självkänsla och självkännedom. 

När eleverna tolkar ordspråk, och citat, arbetar vi med det i olika steg. Det första steget: tänka på innebörden och tolka vad den betyder för varje enskild elev passar utmärkt att ha som läxa. Detta för att man då får lära sig att utveckla sina egna tankar, i sin egen takt, utan att låta sig påverkas av någon annan. 
Alla kan vara med, alla klarar uppgiften eftersom den möter upp varje enskild elev där just han eller hon befinner sig i utveckling, utifrån vilka erfarenheter i livet som just han eller hon har. 

Den här delen av arbetet som med fördel görs hemma innebär att eleven skriver ner vad det som ska tolkas betyder för just honom eller henne, samt gör en illustration - en bildtolkning. 
Ibland blir bilden något som hör ihop med den skriftliga tolkningen. Ibland blir bilden ytterligare en tolkning. Det är som att bilderna besjälar texten och ger den ytterligare en dimension som brukar vara mycket populär att samlas kring när vi följer upp tolkningar i skolan tillsammans. 

Att tolka - läsa mellan raderna - tänka i metaforer - använda symboler - lära sig förklara - hitta en ingång till sitt eget språkliga uttryckssätt och få träna sig i att tänka i tankeled - flera steg - är något som jag tror även utvecklar elevernas förmåga till helhetsseende och lär dem förstå handling - konsekvens på ett naturligt sätt. 

Det andra steget: uppföljningen i skolan gör inte bara så att läxan känns meningsfull, utan leder vidare till flera andra viktiga saker att träna på:
  • Redovisa sin tolkning för andra, träna på tal och muntlig framställning.
  • Lyssna aktivt på den som redovisar, bli berikad av andras tankar och tolkningar. 
  • Mötas i diskussion och samtal när man reflekterar tillsammans efter att alla har fått redovisa sina tolkningar.
  • Lära sig "se" på andra med nya ögon. För deras tankar istället för det som syns på ytan, eller det man presterar på annat sätt, vilket tränar empati. Den vars tankar man känner, diskuterar med och knyter an till lär man sig respektera på ett helt nytt sätt. 
  • Lära sig se på en situation från en ny synvinkel. Bli erbjuden och berikad med andra tankesätt.
Det tredje steget: Reflektera över nya tankar som uppstått i samband med redovisningstillfället och diskussionen med övriga. 
Därefter arbeta vidare med uppgifter som hör samman med just det ordspråket / citatet. 
I elevhäftet är varje ordspråk utformat på ett dubbeluppslag, där eleven är medförfattare på första sidan där tolkningen skrivs och bilden ritas. Den andra sidan innehåller olika typer av uppföljningsuppgifter som passar bra att arbeta med efter att tolkningarna är klara. Uppgifter som jag försökt utforma så att de även tränar den emotionella utvecklingen, det som vi kallar våra känslomuskler. 
I lärarhandledningen finns tips på allt från diskussionsfrågor att luta sig mot till hur man kan arbeta vidare på många olika sätt till de olika ordspråken och deras teman. Här beskrivs även hur arbetet är uppbyggt. (Elevhäftet är riktat till år 3 - men lärarhandledningen går att använda även på mellanstadiet. Här beskrivs syftet med varje ordspråk, det finns frågor och diskussionunderlag till läraren och både tolkningsarbetet och arbeta vidare-uppgifterna är lätta att anpassa även till äldre elever.)

Här är ett exempel på hur en elevtolkning kan se ut. 
Att mötas i diskussion om innebörden är berikande och ofta något 
eleverna kan använda eller luta sig mot i olika vardagssituationer. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar