lördag 23 februari 2019

Lägereldsmöten

Min erfarenhet har visat mig att rätt ordspråk vid rätt tillfälle fungerar som den bästa av inbjudningar att mötas kring. Ordspråket/citatet vi arbetar med blir lägerelden vi möts runt. Ett väl valt sådant når djupt utan att kännas tungt - arbetet känns inbjudande, lätt och lustfyllt och eleverna tar mer än gärna itu med att fördjupa sig i orden och följa upp arbetet i olika steg. Alla lika språkutvecklande. Man lär sig dessutom tolka - läsa mellan raderna - förstå metaforer och andemeningar.
Arbetssättet är lätt att anpassa efter mottagare och ålder och kan med fördel användas med både yngre och äldre elever. Det kombinerar kunskapsuppdraget med värdegrundsuppdraget på ett naturligt sätt. (I de högre årskurserna fungerar det lika bra i engelskundervisningen.)

1. Alla får samma ordspråk / citat. Dessa tolkas enskilt av var och en i text och bild.
2. Vi delger varandra våra tolkningar sittandes i ring, vår lägereld. Läser texten, berättar om bilden. (Ibland är bilden en egen tolkning i sig. Bilderna uppskattas alltid, de besjälar orden och engagerar.)
3. Vi samtalar om tolkningarna, spinner vidare på trådar som fötts ur dem. Lyfter viktiga saker och känslor som kommit fram. Diskuterar dem, behandlar dem, kommer överens om förhållningssätt som hjälper oss utvecklas. Nu när alla förstår blir det dessutom lättare att stötta varandra, inkludera och engagera alla. Som ett inbördes kontrakt.
4. Mina ord på vägen... Någon/några minuter där jag delger mina råd / erfarenheter. Jag kommer in först här, det är viktigt att elevernas egna tankar får ta hela platsen i de första 3 stegen.
5. Reflekterar enskilt. Skriver ner vad man särskilt har lärt sig eller vill minnas. Guldkorn, hur man utvecklats, växt, stärkts, vidgats eller kanske imponerats/inspirerats av någon annans tankar eller framförande.

Vi följer alltid samma steg. Det finns en trygghet i det och det blir lättare och lättare att delta för varje gång eftersom man vet vad som förväntas samt att lusten utvecklas att förbättra och verkligen vara aktiv i alla delar. Man har helt enkelt positiva förväntningar p.g.a att man vid tidigare tillfällen känt av vinsterna och fått ta del av må-bra-känslorna, både enskilt och i grupp.

Enskilt för att man lär sig utveckla sitt eget tänkande; utvecklar sina egna tankar och lär sig lita till dem... I grupp för att man är del av något större där total tillit råder genom äkta möten, respektfulla diskussioner och att lära sig lyssna aktivt. Man blir berikad av nya tankar, andras tankar och synsätt. Man blir erbjuden olika synvinklar formade utifrån andras egna inre tankar och lär känna sina klasskamrater med nya ögon ... eller kanske via nya öron...


Att lyssna aktivt med stor närvaro berikar, vidgar. Att bli lyssnad på under samma förutsättningar ger talträning. Arbetsgången med ordspråksverktyget bygger broar mellan eleverna, ger insikter och tränar känslomuskler.

Se och bli sedd, inte för utsidan eller vad man presterar på t.ex. fotbollsplanen - utan för sina tankar. Få utveckla sin klokhet, sin visdom och sin kommunikationsförmåga. Få träning i att göra sin röst hörd utifrån sina egna tankar.
Få lära sig utveckla sina egna tankar och sedan stå för dem med ord stärker. Det ger mod, civilkurage och självkänsla.
Att få lära sig lyssna aktivt på andras tankar tränar respekt, att berikas av dem vidgar ens vyer - ger nya tankar.
Att kunna mötas i samtal och diskussion utifrån allas olika tankar tränar ett demokratiskt förhållningssätt. Framtidsförmågor att ta med sig ut i livet.

Educating the mind without educating the heart is no education at all.
/Aristoteles


Vill du ta del av några lektionsförslag jag utformat eller 
se några elevtolkningar finns de i min blogg att tillgå. 
Eller så kan du kika in på mitt twitterkonto: Ulrikasordsprak
där jag publicerar tolkningar som jag fått tillstånd att dela.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar