Introduktion till läraren:
Kanske har klassen en ny sammansättning och känner inte varandra än? Eller så känner
vi varandra för de yttre egenskaperna mer än för de inre? Vi känner varandra till utseende,
fritidsintressen och var vi bor. Vi känner inte riktigt varandra på djupet.
I sådana här situationer är det viktigt att få tid och tillfällen att lära känna varandra på ett
nytt sätt för att kunna se med nya ögon (värderingar).
Syfte
• Skapa ett bra gruppklimat.
• Se möjligheter i nya möten, visa vägar till att uppnå vänskap. Brobyggare.
• Få alla att känna sig trygga bland nya personer, och i nya situationer.
• Väcka nyfikenhet inför att lära känna nya skolkamrater eller gamla på nya sätt.
• Känna tillhörighet.
_________________________________________________________________
Arbetsgång:
1. Låt eleverna fundera över och tolka ordspråket enskilt, helt utifrån egna tankar.
Man skriver ner sin tolkning och illustrerar den. Detta steg kan med fördel göras som läxa hemma. (Ibland blir bilden ytterligare en tolkning- ibland hör den ihop med texten. Gemensamt för de olika alternativen är att de besjälar de skrivna orden.)
2. Tolkningarna redovisas för övriga. Sitt med fördel i ring med ögonkontakt som vid en lägereld och gå varvet runt. (Viktigt att visa att man lyssnar aktivt och med ”vänliga ögon” riktade mot den som redovisar sin tolkning, för att vara medskapare av ett tryggt och tillåtande klimat.)
3. Den lärarledda delen, i form av samtal och diskussion. Nedan finns ett upplägg att luta sig mot.
Lärarledd del, att luta sig mot efter elevernas redovisningar:
Erfarenheter
Berätta om någon situation där du själv var helt ny. Från barndomen eller vuxenlivet, i
någon idrottsförening, skolklass, nytt land eller arbetsplats dit du kom som främling. Hur
kände du dig? Hur mottogs du? Hur gjorde du för att lära känna andra? Var det någon eller
några andra som tog kontakt med dig? Lärde du då känna någon som betyder/betydde
mycket för dig?
Spännande tanke
Den personen / de personerna hade kanske inte betytt något för mig idag om jag inte hade
ansträngt mig då för att knyta nya vänskapsband. (Låt gärna eleverna berätta om sina
liknande erfarenheter.)
Ni i den här gruppen kommer kanske att hitta vänner för livet bland era klasskamrater och
skolkamrater. Undrar vad ni gör tillsammans om 1 år, 5 år, 10 år, 25 år o.s.v. Undrar om ni
kommer minnas då hur allting började?
Alla i klassen kan aktivt vara med och skapa goda vänskapsband och ett gott gruppklimat.
I en grupp där alla känner sig trygga och välkomna, hur lika eller olika man än är, fungerar
allt så mycket bättre. Det är lättare att lära sig, diskutera, utvecklas och tänka i en sådan
grupp. Ibland är det lättare att skapa ett bra gruppklimat om alla i gruppen är nya, som i en
ny klass. Men det går och är lika viktigt att göra i en grupp som redan hängt samman ett
tag. Då måste man ibland kunna bryta vissa mönster och byta ut dem mot nya som
fungerar ännu bättre.
Diskutera
-Vad är ett bra gruppklimat? Hur känns det att vara i en sådan grupp? På vilka sätt blir
man påverkad?
-Hur känns motsatsen? På vilka sätt blir man påverkad?
-Hur kan vi i den här klassen skapa ett bra gruppklimat?
-Vad är fördomar? Varför uppstår fördomar? Hur kan man motverka att de uppstår? Vad
kan man göra mot de som finns?
-Vad är utanförskap och vad innebär det? Kan ni ge några exempel på hur utanförskap
kan se ut?
-Vad menas med främlingsfientlighet? Hur kan man motverka att det uppstår?
-Vad är civilkurage? Kan ni ge några exempel på ”hjältar” som genom sitt civilkurage eller
genom sin handlingskraft förbättrat livet för någon eller några?
Ord på vägen
Allt nytt måste övas på kontinuerligt innan det automatiskt görs av alla på ett naturligt sätt.
Som en ny stig som bildas. Man måste trampa upp den genom att gå där många gånger.
Om bara en eller några går där ibland blir det ju aldrig någon stig. Kom ihåg att fortsätta
bilda nya vänstigar genom att använda dem ofta och även att ta ansvar för att vara med
och skapa ett bra gruppklimat.
Sista frågan
Har ni lärt er någonting nytt av ordspråket?
Arbeta vidare?
- Arbeta med ord som civilkurage, vardagshjältar, hjältemod och att vara en god förebild.
Skriv förklaringar / beskrivningar till orden.
- Lista olika hjältar. Ta reda på fakta om dem, skriv egna faktablad om den / dem du
väljer.
- Gör planscher om de olika hjältarna.
- Gör presentationer och redovisa för övriga i klassen. Ett intressant och meningsfullt sätt
att träna tal och redovisning där man samtidigt får sprida information om goda förebilder
att inspireras av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar