söndag 10 september 2023

Som man sår får man skörda



Introduktion till läraren

Många ordspråk lever kvar länge.Trots att levnadsförhållanden och saker ändras i samhället fungerar ordspråken fortfarande för att de är symboliska. Det här ordspråket påminner oss om att det man gör påverkar hur resultatet blir. Det kan lära oss att bli ansvarstagande och ge oss insikten att vi aktivt kan påverka våra liv, vår hälsa, våra relationer och vår framtid.


Syfte med ordspråket

  • Få insikt om vikten av att ta ansvar för sina handlingar.
  • Få träna sig att tänka i kedjereaktioner och få insikt om att det man gör kan starta kedjereaktioner. 
  • Få insikt om att man kan påverka hur resultatet blir genom det man gör och därmed lära sig att lita till sin egen förmåga. 
  • Få träna sig i helhetsseende och perspektiv. 


Arbetsgången ser ut så här:


Tolkning

Eleverna skriver av ordspråket som blir själva rubriken. (Använd med fördel ett papper eller en skrivbok där man både kan rita och skriva.) Prata inte om betydelsen utan låt alla göra sin tolkning utifrån egna tankar och därefter illustrera sin text. Ibland hör bilden samman med texten, ibland blir bilden en tolkning i sig. Det här steget går även bra att göra som läxa vilket ökar möjligheten att tänka egna tankar ostört i sin egen takt.


Redovisning

Man delar med sig av sin tolkning och visar upp / berättar om sin bild. Man får öva tal - muntligt framförande. Viktigt att trygghet råder i gruppen, att alla lyssnar aktivt på de andras tolkningar. Här blir man berikad med flera olika tankar och perspektiv. Alla får komma till tals på lika villkor. Den demokratiska processen tränas naturligt. 


Samtal och diskussion. 

Först här kommer läraren in aktivt…

Nedan finns ett samtalsunderlag med förslag för läraren att luta sig mot.


Reflektion

Prata om och synliggöra nyvunna insikter. Både dem man fått genom att utveckla sitt eget tänkande, men också hur man berikats av att lyssna på de andras tolkningar och perspektiv.


                                   



Samtalsunderlag till det lärarledda samtalet efter elevernas redovisning.

Erfarenheter

Berätta för eleverna om något du gjort som ledde dig vidare till ett positivt resultat. 

Berätta sedan om någon gång du gjort något som ledde vidare till ett negativt resultat. 


Spännande tanke
Det man önskar sig kan man påverka genom att göra handlingar som leder vidare till att få det som man vill ha det. Om jag vill att mina vänner ska behandla mig på ett visst sätt kan jag själv börja med att behandla dem så. Det kan ta lite tid, precis som det tar för ett frö att gro och växa, men det är det ju värt. Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge…


Diskutera

Hur kan vi i vår klass få ett ännu bättre gruppklimat med inspiration av ordspråket och det vi pratat om i samband med det? Hur kan vi i vår klass skapa så bra förutsättningar för inlärning som möjligt?


Sammanfattning / Ord på vägen
Kom ihåg att det är bra att kunna sätta både delmål och mål. Det betyder att om du vill ha eller uppnå något längre fram, behöver du göra lite i taget för att du ska nå hela vägen dit. Precis som det man planterar behöver näring och omvårdnad för att växa så behöver du själv vara aktiv för att nå dina mål. 


Arbeta vidare?

Tänk gärna ut flera exempel på orsak - konsekvens, enskilt eller tillsammans, som är aktuella för klassen. Exempel: För att få en fin handstil behöver man öva. För att bli fotbollsproffs måsta man träna aktivt under lång tid. För att få goda vänner behöver man vara en god vän själv och så vidare. 


Låt eleverna rita / skriva sina kedjereaktioner i serieform, det brukar vara mycket uppskattat för övriga att få ta del av. Man kan sätta upp serierna på en skärm, eller en inspirationsvägg i klassrummet så att de andra får tillgång till att läsa dem. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar