måndag 4 april 2022

Den som går sina egna vägar behöver ingen karta / Drottning Kristina 1626-1689

Introduktion till dig som lärare

Det är inte alltid lätt att våga ta steget och göra det man själv vill. Det kanske är så att man är rädd för vad andra ska tycka, eller så vill man inte göra andra besvikna. Man kanske saknar den där sista lilla biten av självkänsla och mod som behövs. Det kan också vara så att det helt enkelt är lättare att följa andra, man gör som man är van vid att göra, följer den eller dem som brukar bestämma. Det här tänkespråket av Drottning Kristina är ett bra verktyg för att uppmärksamma sådana situationer, hitta eget mod och lära sig lyssna till sin inre röst. Men också tillåta andra att göra detsamma vilket kan bidra till att stärka det så viktiga civilkuraget.

Syfte med citatet:

• Uppmärksamma olikheter, hur de kan se ut och hur de kan berika.
• Skapa ett tillåtande klimat där man kan få vara den man är.
• Inspirera till att sätta egna mål och våga prova på fler saker.
• Medvetandegöra hur längtan, intressen och personlighet kan fungera som guider när det gäller att hitta och välja aktiviteter, eller vägar att gå i livet.

Här tolkar eleverna citatet och illustrerar det (utan att samtala om betydelsen, viktigt att tolkningarna görs helt utifrån egna tankar).

Elevtolkning från år 3

Lärarlett samtal efter elevernas redovisningar

Förklara uttrycket: Våga gå egna vägar = följa sina egna drömmar eller sin egen övertygelse. Berätta om Drottning Kristina för eleverna. Hon föddes till att bli drottning men valde att abdikera och ägna sig åt sina kulturella intressen. Bl.a. skrev hon egna tänkespråk, ett av dem är just ”Den som går sina egna vägar behöver ingen karta”.

Spännande tanke
Tänk om det var så att alla vågade lita till sina egna tankar lite mer, då kanske vi skulle få ett mer tillåtande klimat i samhället?

Fråga eleverna / Diskutera
Vad tror ni att man behöver mer än mod för att våga och kunna fullfölja sina drömmar? (T.ex. fantasi, uthållighet, tålamod, längtan, tur, någon som tror på en, uppmuntran o.s.v.)
Kan vi få ett mer tillåtande klimat i den här klassen? På vilket sätt? Hur skulle det kunna gå till?
Varför kan det vara svårt att följa det man själv vill göra ibland och i stället följer andras vilja?
Varför tror ni att en del säger nedåtpuffar till dem som de tycker är annorlunda eller vill göra annorlunda saker?
Vad är civilkurage för någonting? När är det bra att ha civilkurage och varför? Vilka exempel kan ni komma på?

Sammanfattning och ord på vägen

Allt som är bra får man härma, man behöver inte uppfinna hjulet fler gånger. Men kom också ihåg att våga vara dig själv och lita till att du kan på egen hand. Det är bra att kunna lita till sin egen inre röst i stället för att bara lita till andra eller göra som de gör. Vem vet, du kanske kan komma på saker själv som är så bra att andra vill härma dig? Glöm aldrig att vara tillåtande mot andra så att de vågar detsamma!

Hur man kan arbeta vidare

Kartlägg gärna fler personer som fungerar som förebilder i samband med citatet. Det kan t.ex. vara en konstnär eller en artist du känner till, som vågat gå sin egen väg och skapat något som inte är som alla andras verk. Visst var det modigt? De har kanske blivit förebilder för andra människor. Låt eleverna fundera, vilka känner de till? Skriv upp dem tillsammans under olika rubriker, exempelvis: hjältar, politiker, artister, författare, idrottare med flera.

 

"Educating the mind without educating the heart is no education at all." / Aristoteles 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar