måndag 17 november 2014

Ett gott skratt förlänger livet


Undrar hur många vuxna som tänker lika klokt i vardagsstressen som den här eleven gjorde när hon vid nio års ålder gjorde denna tolkning? 
Jag blir alltid lika fascinerad över att få ta del av mina elevers kloka tankar. Lär mig mycket nytt vid varje redovisningstillfälle, hur många grupper jag än lyssnat till genom åren vilket verkligen är en stor ynnest att få vara med om.

Tycker om att se eleverna växa, tolka, utveckla sitt tänkande och leta efter betydelser inom sig själva. Känna, tänka och leta efter sina egna ord, hitta sitt eget uttryckssätt. Lära sig lita till sina egna tankar istället för att läsa sig till eller fråga någon annan vad det betyder. För att kunna göra det måste man ofta dra ner på farten - och tänka på ett lite djupare plan. 

Det är så utvecklande att få vara med på den resan som tolkningsarbetet innebär. Se hur eleverna lär sig mer och mer under ett läsår då vi arbetar med att tolka ordspråk och citat. Hur de lär sig tänka noga själva, men också hur de lär sig att lyssna aktivt till de andras tolkningar och genom det lär känna varandra på ett nytt sätt. För varandras tankar istället för hur man ser ut eller vad man presterar på annat sätt. 
När man möts vid sådana situationer är det som att mötas på en ny slags känslomässig plattform. Det är lika nytt för alla och det blir viktigt att både lyssna och lyssnas på med respekt. Det blir viktigt att tala och samtala med ömsesidig respekt. 

Så förutom att det är en ynnest att få ta del av olika tankar är det en lika stor ynnest att se hur det byggs nya broar mellan eleverna i gruppen. Broar av intresse, respekt och förmågan att kunna se varandra med nya ögon. 

Det gör inte bara att jag känner meningsfullhet i mitt arbete, det ger mig även framtidstro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar