tisdag 9 december 2014

Ordspråk som brobyggare

Denna vecka tolkar eleverna i min klass ordspråket Man ska inte döma hunden efter håren. Det här ordspråket har alltid varit en favorit för mig att arbeta med, och i år är första året jag får göra det i "en riktig bok". Det känns stort och fantastiskt att se sitt arbete och sina tankar utgivna i bokform, vilket gör det extra roligt att genomföra arbetet i år. Hoppas kunna nå fler elever via deras pedagoger och läromedlet som jag är så glad och stolt över... 
(I lärarhandledningen är illustrationer och  tolkningar gjorda av elever i år 3 & i elevhäftet är de gjorda av Åsa Gustafsson.)

Så här går det till:
  • Som första steg får alla fundera enskilt vad de tror att ordspråket betyder och tolka det i skrift och i bild i boken utan att avslöja för någon annan hur man tänker. 
  • Därefter redovisar man för övriga och efter det knyter vi samman våra lärdomar i en gemensam lärarledd diskussion. Här tränas både tal och samtal. 
  • Diskussionen utgör grunden för det fortsatta arbetet. 
  • I elevhäftet finns sedan uppgifter som bygger vidare på temat. 

Underlag finns i lärarhandledningen för läraren att luta sig mot, t.ex:
  • Samtalsfrågor
  • Exempel värda att nämna.
  • Igångsättningsfrågor och tankeväckare. 
  • Sammanfattning och kloka ord för eleverna att ta med sig in i nästa uppgift, och vidare ut i vardagen.
  • Det finns också förslag på hur man kan arbeta vidare på temat inkluderat i den övriga undervisningen.
Nedan utdrag av introt till ordspråket ur lärarhandledningen
(Värdegrund och ordspråk / Majema)

 Temat är så viktigt att jag fortsätter arbeta med innebörden en tid framöver på flera olika sätt. Det är viktigt att även göra övningar i praktisk handling för att verkligen få till bestående insikter. 
Det är viktigt att allt sånt arbete följer flera steg: Tanke - Kraft - Handling. 
Det man gör med kroppen går in i knoppen... 
Lärdomar som går via känslor öppnar porten till långtidsminnet och blir bestående kunskap. 

Jag använder mig även av tankeväckare och illustrationer ur boken nedan som uppföljning.
Här är två finurligt kloka & tankeväckande illustrationer från Pernilla Stalfelts bok 
Vem är du?
En bok om tolerans / Rabén&Sjögren


En favoritbok jag ständigt återkommer till i olika sammanhang och med olika elevgrupper. 
Kloka texter med bilder som besjälar och ger liv åt innehållet på ett sätt som väcker känslor, inspirerar till samtal och insikter.

Boken finns nu även utgiven som talbok och i en trespråkig upplaga (med engelsk, arabisk och svensk text). På Teskedsorden kan du läsa mer och även printa ut en tillhörande lärarhandledning. 

Tips:
Den trespråkiga utgåvan är perfekt även i engelskundervisningen 
då eleverna kan se texterna på de olika språken intill varandra. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar