fredag 23 januari 2015

Att klaga är som att gunga gungstol. Det är skönt när man gör det, men man kommer ingenstans. 

Ordspråket ovan kom med klassen hem idag som läxa. För att alla ska få tänka egna tankar, i sin egen takt och i lugn och ro få sätta sina egna ord på vad orden betyder för dem. I mitten av nästa vecka följer vi upp deras tankar och tolkningar tillsammans i klassen i flera steg. 

Gungstolen får fungera som metafor och syftet med ordspråket är bl.a. att:
  • Synliggöra hur en negativ inställning kan påverka både stämning och humör.
  • Få träna sig att tänka lösningsfokuserat.
  • Synliggöra vikten av att lägga sin energi på rätt tankar och handlingar.
  • Synliggöra att "allt man ser och ger energi expanderar."
Det är lätt att fastna i negativa tankar och att klaga på sådant man inte gillar eller är missnöjd med. Men det förändrar ingenting... Istället ger man ju bara mer av sin tid och upptar sina tankar åt just det som man är missnöjd med - åt det man vill undvika eller inte tycker om. 
Genom att lära sig tänka med lösningsfokus kan man istället lära sig att bli på bra humör snabbare, plus att man lär sig handlingskraft och att lita till sin egen förmåga att ta tag i saker. 

Visst behöver man få klaga av sig, men det gäller att inte fastna i det sinnestillståndet. Då kan det vara bra att i förväg bestämma sig för att bara ägna en liten stund åt att klaga och sedan en lång stund åt att hitta en lösning - byta till att istället tänka möjlighetstankar. 


När vi nästa vecka har redovisat, diskuterat och reflekterat tillsammans följer vi först upp med uppgifter i elevhäftet: 

Utdrag ur elevhäftet.

Därefter får eleverna fundera över några problem som finns på riktigt, t.ex. i klassen eller på skolan. 
Jag GILLAR det eleverna får med sig i processen: Möjlighetstänkande, lösningsfokus och helhetsseende. 
De får fundera på och komma med förslag hur man skulle kunna lösa problemen som uppkommer. Förslagen diskuteras sedan vidare på klassrådet. Förslag som berör andra klasser kan man ta med sig vidare till elevrådet. 
Då tränar man även: Demokrati - elevansvar - inflytande i praktiken. 

Ordspråk är verkligen ett av mina bästa verktyg i undervisningen. De bär liksom med sig ett mått av magi och öppnar upp så att man lättare kommer åt sina känslor. Känslor är porten till långtidsminnet. D.v.s. det man lär sig den vägen har lättare att bli bestående kunskap. Något man kan luta sig mot även fortsättningsvis i livet. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar