söndag 18 januari 2015

Ett gott skratt förlänger livet

Tolkning gjord av en pojke i år 3.

Klassen har som läxa att tolka ordspråket Ett gott skratt förlänger livet. De fick med sig sina ordspråksböcker hem i fredags, och senast onsdag ska de vara åter... för det är då vi ska följa upp deras tolkningar och tankar tillsammans. Hemma så får de tolka ordspråket på två sätt: i bildform och i text. 
När vi ses på onsdag är det först dags att delge övriga vad man skrivit och ritat, vilket är ett bra sätt att träna sig på tal, sen får man även ta del av de andras tolkningar och genom det bli berikad av flera tankar. 
Därefter möts alla i ett samtal som knyter ihop lärdomar från de olika redovisningarna denna gång. Det är alltid lika spännande, för det finns verkligen lika många tolkningar som det finns elever i gruppen. Att mötas i samtal, dra slutsatser tillsammans och filosofera om klokheter är ett underbart forum att träna sina känslomuskler i. Livskunskap och gemenskap, i ett positivt gruppklimat som uppstått genom arbetet, skapar verkligen känsla av tillhörighet. Det bygger broar mellan eleverna, känslomässiga broar. Vi möts och diskuterar våra tankar. Allas tankar respekteras lika mycket. Allas tankar är lika mycket värda. 
Vi lär oss att i stort sett alla tänker olika - och ändå är vi ofta så lika. Lika - Unika. 

Därför tycker jag att det är en meningsfull läxa - det där första steget - att få tänka själv i egen takt, utan påverkan av andra. Få utveckla sina egna tankar, formulera ner dem i skrift, hitta en ingång till sitt eget språkliga uttryckssätt, och sedan berätta om dem för gruppen. 
Lära sig lita till sina egna tankar och stå för dem. (Självklart kan man även tänka själv under lektionstid utan att prata med de andra... men fördelen med att göra det hemma är att alla får precis den tiden på sig som de behöver.) Det känns även meningsfullt när man sedan kommer tillbaka till skolan och det man gjort hemma sätts in i ett sammanhang som dessutom följs upp på flera sätt. 

Tolkning gjord av en flicka i år 3

Alla ordspråken jag använder är utvalda av en speciell anledning. Syftet denna gång är bl.a. att:
  • Synliggöra skrattets betydelse och funktion på olika plan.
  • Synliggöra fördelar med hur skratt och glädje påverkar oss.
  • Skapa tillfällen för gemenskap genom skratt och glädje.
Sen får vi lära oss att det faktiskt händer många positiva saker i kroppen när man skrattar, och att man även har lättare att lösa problem när man känner sig glad och har skrattat. Här kan jag rekommendera att titta på avsnittet Om kroppens försvar ur UR´s fina serie Topp till tå. 
Det är bra att få fundera över vilka känslor och känsloreaktioner vi fötts med och varför. Att de faktiskt finns där av en anledning. 

Som uppföljning i klassrummet får eleverna fundera på varför barn skrattar mer än vuxna. I vilka situationer de själva brukar skratta. Samt fundera över några förslag på hur de kan få fler människor att skratta oftare. För att avsluta med att skriva stödord från en rolig historia och sedan berätta den för någon. (Det här är uppgifter som finns i deras elevböcker.)

I lärarhandledningen finns förslag till varje ordspråk på uppgifter man kan arbeta vidare med för dem som vill, denna gång handlar arbeta vidare om att låta eleverna rita eller bygga en skrattmaskin, uppfinningen som kommer vinna nobelpriset i medicin. 

Man lär sig så länge man har elever... 
Behöver jag säga att jag längtar till onsdag?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar