lördag 3 januari 2015

Nytt år, nya möjligheter.


Jag har låtit mina elever tolka Man upptäcker inga nya världsdelar om man inte har mod att släppa alla kuster ur sikte många gånger genom åren. Det har varit en ynnest varje gång att få delta i deras redovisningar, reflektioner och diskussioner kring allas olika tankar. Tankar och tolkningar från olika synvinklar, utifrån elevernas olika personligheter och erfarenheter.
De har handlat om många olika saker. Allt från vikten av att våga provsmaka en ny maträtt, vidga sina vyer, eller hur viktigt och roligt det kan vara att vara öppen för att släppa in nya personer i vänskapskretsen. De har handlat om mod att våga göra någonting annorlunda, skaffa sig nya erfarenheter, växa och utvecklas på olika sätt och hur berikande det är att våga utvecklas - att våga prova nytt.

Diskussionerna har många gånger lett till att inge flera av eleverna mod och nyfikenhet att faktiskt våga ta egna aktiva steg framåt på olika områden. Kanske för att de genom diskussionerna fått insikt om och snuddat vid ett större tankesätt. Ett helhetsseende där de tränat sig i att tänka vidare i olika steg, och även fått fundera på hur det skulle bli om de aldrig skulle prova på nya saker.
Elever som t.ex. besegrat sin blyghet, rädslor eller bekvämligheter på olika sätt. Tankarna och diskussionerna har för många synliggjort och gett emotionell insikt som fungerat som drivkraft och nyfikenhet på ett positivt sätt. Reflektion och samtal av allas tolkningar har byggt en slags plattform av tillåtande klimat där många känt sig så trygga att de vågat prova nya saker på ett lätt och naturligt sätt.

Jag har berikats, inspirerats av och lutat mig mot många av elevtolkningarna genom åren. 2015 blir året då jag själv ska ta ett stort nytt steg. Jag ser året som ett möjligheternas år. Ett år då jag kommer omfördela min tid, för att på sikt arbeta mindre som lärare och frigöra mer tid för att skriva och kunna ta föreläsningsuppdrag. Följa min längtan och våga ta steget. Elevtolkningen ovan är en av "stöttepelarna" jag lutat mig mot när jag tagit beslutet. Det ska bli härligt! Välkommen 2015.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar