fredag 24 oktober 2014

Du behöver inte släcka någon annans ljus 

för att din egen låga ska lysa klarare.


När eleverna får tolka ordspråk i både text och bildform blir ofta illustrationerna ytterligare en  tolkning. Själva tolkningsarbetet görs på egen hand, utan påverkan från någon annans tankegångar. När de sedan redovisar sina tolkningar för varandra leder även bilderna vidare till givande diskussioner. Bilderna besjälar texterna och brukar vara minst lika uppskattade som orden. 

I den här tolkningen finns en liten bild med två streckgubbar. Oj, vad kraftfull den lilla bilden är, och vilken fantastisk diskussion den gett. Vid redovisningstillfället och fortsatt i olika grupper (med både elever och vuxna som arbetar i skolans värld). Att det är precis sådär liten man känner sig när någon skriker eller säger en nedåtpuff åt en. 
Kanske är det så att distansen som bilden ger gör det lättare att tala om svåra situationer och insikt om hur man själv ska vara mot andra. En insikt som verkligen berör då den får passera både tanke, ord och känslor i kroppen. 
Jag tror att det vi lär oss via just känslor stannar kvar i oss på ett helt annat sätt och blir bestående kunskap. Livskunskap. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar