måndag 20 oktober 2014

Man lär inte för skolan utan för livet



Jag lär mig inte för någon annans skull utan för min egen...

Att äga och ta ansvar för sin egen kunskapsinhämtning är så viktigt. Att själv kunna se och förstå vad jag bör göra här och nu, samtidigt som man ser till det som kommer längre fram. Måluppfyllelsen.

Det blir alltid lika många tolkningar som det finns individer i gruppen. Först får de sina egna insikter, sedan får de redovisa dem för de andra. Genom redovisningarna får de ytterligare insikter och synvinklar. Jag som lärare kliver in aktivt först när alla har redovisat sina egna tankar och kan då hjälpa till så att diskussionen verkligen leder till något bra. Till något som eleverna tar med sig och lutar sig mot framöver. I skolan och i livet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar