tisdag 28 oktober 2014

Värderingsförmåga, en av våra viktigaste förmågor.

Ett sommarlov för många år sedan tog jag med mig min gamla batteriradio på landet till en solvarm klippa. Tycker om att lyssna på radio på sommaren, när jag är helt ledig och kan ägna mig åt att enbart lyssna. Bli berikad av andras tankegångar och erfarenheter. Få nya tankefrön planterade i mig och att få ta del av andras klokskap och livserfarenheter.
Minns inte vilket program det var, minns inte vem som pratade. Om det var Matti Bergström (hjärnforskaren) eller någon som pratade om honom och hans forskning. Men några av orden minns jag fortfarande tydligt: Värderingsförmågan är en av våra viktigaste förmågor. Den grundläggs upp till tolv års ålder. 
I programmet fick jag många pusselbitar till en "bild" som jag fr.o.m. den dagen fortsatt att bygga och pussla vidare på i min undervisning. En bild där varje pusselbit behövs för att mina elever ska utvecklas på så många områden som möjligt i livet. 

Jag hade redan börjat arbetet med att låta eleverna tolka ordspråk, men nu förstod jag varför det fungerade så bra. Genom att nu läsa allt jag kom över av det som skrivits om hjärnans utveckling, känslans intelligens och olika lärstilar tillkom nya pusselbitar i min bild. Pusselbitar som alla blev lätta att inkludera i min undervisning. Pusselbitar som eleverna hade lätt att ta till sig och som verkade fylla dem med energi, nyfikenhet och arbetsglädje. 
Arbetet tränade inte bara tolkningsförmågan och den språkliga uttrycksförmågan, utan verkade även skapa en ökad respekt mellan barnen och en naturlig acceptans mellan olika personligheter. Jag märkte också att arbetet fungerade som ett slags känslomässigt brobygge mellan eleverna. 

Genom åren har det tillkommit flera pusselbitar. Jag har fått föreläsa och hålla workshops, skriva i olika former och nu senast fått släppa min första bok (för år 3). 


Det allra roligaste är när jag fått veta av pedagoger runt om i landet, som börjat använda arbetssättet, att det fungerar så bra i olika åldrar.
Jag har fått feedback från fritidspedagoger, lärare i grundskolan, lärare i svenska som andraspråk, och speciallärare på gymnasiet. Det känns meningsfullt och så oerhört roligt att få fortsätta utvecklas och utveckla arbetet vidare. Det känns meningsfullt och roligt att arbetet fortsätter sprida sig som ringar på vattnet och att det kommer andra till nytta. 

Den som vill läsa mer om själva arbetssättet, om hjärnans utveckling, emotionell kompetens, värderingsförmåga och varför den är så viktig att utveckla kan göra det i min utvecklingsartikel hos Skolporten här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar