måndag 27 oktober 2014

Man ska inte döma hunden efter håren 


Vecka 44 ger möjligheter till arbete i personalgrupper. 
Roligt och givande att få byta roll ett tag. Från klasslärare till arbete med vuxna.

Det är lätt hänt att ett negativt gruppklimat blivit cementerat för att vardagen fått rulla på så att man till slut inte ens tänker på att negativa mönster eller att grupphiearkier bildats. För att bryta detta behöver man skapa en nystart där alla engageras, så att nya roller kan växa fram.
Man behöver bygga en helt ny känslomässig plattform att mötas på där villkoren är lika för alla, där förutsättningarna är nya (och okända) för alla. Där ingen redan kan mer än någon annan och där man får en möjlighet som elev att möta övriga under samma slags förutsättningar. En plattform där alla kan vara med, där man möter upp varje elev utifrån den elevens erfarenheter och sedan går vidare därifrån.

Idag har jag arbetat med handledning tillsammans med en grupp mellanstadielärare för att ge dem verktyg till att kunna göra just det. Vi har plockat ut de ordspråk ur lärarhandledningen som passar bäst för uppstarten och vad som behövs i just deras klasser. 

Arbetet med varje ordspråk är uppbyggt i olika steg. Här ovan kan du se ett exempel på hur det presenteras för läraren innan man börjar elevarbetet för att ge snabb överblick av ordspråkets syfte och kärna. 
Därefter följer de olika stegen i form av elevarbetet med elevernas egna tolkningar, elevredovisningarna, samtals och diskussionsförslag att luta sig mot i efterarbetet och hur man kan arbeta vidare på olika sätt. T.ex. inom svenska, bild, drama, klassråd & elevråd. Arbetet täcker även i stort sett hela kapitel 1 och 2 i LGR11 och gör så att de inkluderas i den övriga undervisningen. 

Materialet är lätt att anpassa efter elevernas ålder, så handledningen fungerar bra att luta sig mot och hämta idéer ur hela vägen upp genom grundskolan. 

Som klasslärare kan jag göra arbetet i en klass i taget. Men genom att skriva läromedel, föreläsa och handleda når jag ut till så många fler vilket känns som ett oerhört fint privilegium. Att få så ett litet frö som faktiskt kan påverka på ett positivt sätt till några fler därute.

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något"... detta är mitt något, och jag är så glad att jag idag fick dela med mig av ett litet frö till i en grupp av intresserade och professionella kollegor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar