söndag 19 oktober 2014

Ett gott samvete är bästa huvudkudden

Man lär sig så länge man har elever...
Den här tolkningen har en nioåring gjort. När han på egen hand fick fundera över vad ordspråket betyder fortsatte innebörden att utvecklas i honom. 
En tid senare kom han stolt in (tillsammans med några kamrater) och berättade att de numera "nästan aldrig bråkade längre på rasten", att de hade lärt sig lösa saker som uppstod genom att själva prata om det och att de tillsammans hade uppfunnit en förlåt-kram som gjorde att det kändes bra. Att det som kan kännas fel går att rätta till genom egen aktiv handling.
De andra i klassen hade tidigare fått ta del av hans redovisning. Vi hade lagt tid och uppmärksamhet på att prata om den och vad den kunde betyda i det dagliga livet. Alla hade fått vara med i diskussionen där de fått använda sina känslor, erfarenheter och tankar i processen. Därför kunde de tillsammans relatera till och använda det i praktiken när de tog med sig insikterna ut ur klassrummet.

Jag tänker ofta på vad jag får lära mig av mina elever. Att det jag lär mig stannar kvar och blir användbart i nya framtida situationer med andra elever. 
Verktyg att använda som alla elever kan relatera till, som en slags storytelling. Erfarenheter man delar med sig av som ger inre bilder, insikter och tips till andra att härma och luta sig mot.

Visdom förr gick ofta från mun till mun. Den äldre generationen förde vidare sin klokskap till de som var yngre, för att de inte skulle behöva upprepa samma misstag. 
Så tänker jag mig att ordspråken kan fungera för dagens generation. Som ett verktyg att nå klokskap och visdom som berör känslomässigt, får oss att fundera över skeenden i livet, våra handlingar och hur det vi gör påverkar hur vi (och de runt omkring oss) mår. Ett verktyg som lär oss att bli helhetsseende och utvecklar vår värderingsförmåga. 
Jag är så glad att det finns så många kloka ordspråk jag kan använda i min undervisning. Efter mer än tjugo år känner jag likadant: Det är fortfarande lika roligt och utvecklande varje gång jag tillsammans med klassen tar mig an att tolka ett nytt. När jag som lärare får äran att ta del av elevernas kloka tankar och tolkningar, som sedan får fungera som ett berikande diskussionsunderlag när vi i gruppen fortsätter att arbeta med allas tolkningar på olika sätt. 
Man lär sig så länge man har elever...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar